ماهیگیران غزه زیر آتش گلوله دل به دریا می‌زنند

ماهیگیران غزه زیر آتش گلوله دل به دریا می‌زنند

آتش حملات هوایی، زمینی و دریایی رژیم صهیونیستی ماهیگیران فلسطینی را از دل زدن به دریا برای امرار معاش در سایه نقشه اشغالگران برای اجرای طرح گرسنگی در نوار غزه بازنداشته است.

ماهیگیران غزه زیر آتش گلوله دل به دریا می‌زنند

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل استارتاپ زنان خلاق، «حملات رژیم صهیونیستی بیش از ۷۰ روز است که ادامه دارد و ماشین جنگ و ویرانی لحظه‌ای متوقف نشده است. وضعیت معیشتی صیادان سخت و مایحتاج اساسی آنها بسیار است، اگر کارمان را انجام ندهیم از کجا چیزی برای خانواده فراهم کنیم». این سخنان را ابوتامر فیاض از اهالی اردوگاه دیر البلح در مرکز نوار غزه بیان داشت که در ساحل شهر دیرالبلح در حال ماهیگیری است. بر اساس آنچه فلسطینی‌ها تایید می‌کنند، ارتش رژیم صهیونیستی به عنوان بخشی از تجاوز نظامی ویرانگر خود به نوار غزه ماهیگیران غزه و حرفه ماهیگیری آنها را هدف گرفته است و طی مدتی که از جنگ می‌گذرد، چندین ماهیگیر در حین ماهیگیری به شهادت رسیده و قایق‌های ماهیگیری زیادی به آتش کشیده شده است.

  با وجود بمباران‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی از  زمین، دریا و هوا، برخی از ماهیگیران فلسطینی در نوار غزه جان خود را به خطر می‌اندازند و برای صید ماهی به ساحل دریا می‌روند، به امید اینکه در سایه محاصره خفه‌کننده‌ای که اشغالگران بر آنها تحمیل و از همه نیازهای اولیه محروم کرده و به گرسنگی کشانده بتوانند لقمه نانی برای خانواده و فرزندانشان تامین کنند. فیاض در حالی که با پسرش در ساحل شهر دیر البلح نشسته است، در انتظار صید در قلاب خود ادامه می‌دهد: «ماهیگیر در جستجوی راه خلاصی از فشارهای مادی، اجتماعی و روانی زندگی در نتیجه جنگ بی رحمانه اشغالگران صهیونیست به دریا پناه می‌آورد. ما ماهیگیران از ۱۷ سال پیش که نوار غزه به محاصره در آمده در رنج و عذابیم و با تجاوز تازه رژیم صهیونیستی این وضعیت وخیم‌تر شده است».

  وی با بیان اینکه ماهیگیران در حین ماهیگیری در ساحل هم هر لحظه احتمال هدف گرفته شدن از سوی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی را می‌دهند، افزود: قایق‌های توپدار اسرائیلی هم از هدف قرار دادن قایق‌های ماهیگیری و ماهیگیران در تمام مناطق نوار غزه دست بر نمی‌دارند. باید گفت رنج ماهیگیران از سال‌های طولانی محاصره اسرائیل تا همین امروز ادامه داشته است. حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار فلسطینی در نوار غزه زندگی می‌کنند که حتی قبل از این جنگ در نتیجه محاصره غزه از شرایط فاجعه باری رنج می‌بردند. حرفه ماهیگیری منبع اصلی امرار معاش برای هزاران خانواده در نوار غزه است و اسرائیل مرز مجاز برای ماهیگیری صیادان غزه را تنها تا شش مایلی ساحل غزه محدود کرده است و کشتی‌های اسرائیلی و نیروهای ویژه دریایی این رژیم به روی هر کسی که از این مرز،عبور کند، آتش می‌گشایند .

  وضع صیادان فاجعه بار است در نقطه‌ای دیگر در ساحل دریا، حسن حجی ماهیگیر حدودا ۴۰ ساله فلسطینی نشسته در حالی که چند ماهی را که صید کرده روی زمین انداخته و بر اساس نوع خود دسته بندی می‌کند. او یک از آوارگان از اردوگاه اشاطی در شمال نوار غزه است که اوضاع ماهیگیران در سایه حملات رژیم صهیونیستی را فاجعه بار می‌خواند و می‌گوید: هرکسی که اکنون به شغل ماهیگیری مشغول است، جان خود را کف دستش گذاشته زیرا کشتی‌های جنگی اسرائیل در هر زمان و به هر طرف آتش شلیک می‌کنند. وی افزود: قایق‌های ارتش صهیونیستی چند روز پیش یک از صیادان خانواده المسارعی را در حین صید ماهی با قایق ساده خود در دریا به شهادت رساندند.

  به گفته حسن،  صیادان با قایق‌های ساده یا با تورهای ماهیگیری دستی  امرار معاش می‌کنند، اما ارتش در این مدت بازارهای ماهی و بنادر غزه دیر البلح و خان یونس و رفح و قایق های صیادان را هدف گرفته است. این صیاد هم مقادیر صید شده توسط ماهیگیران در روز را بسیار اندک خواند و گفت این مقدار تنها برای  جمعیت محدودی از مردم کفایت می‌کند، زیرا ماهی که برای فروش به بازار عرضه می‌شود به دلیل شرایط دشوار ماهیگیری در شرایط جنگی قیمت آن چند برابر سابق است که البته خیلی از ماهیگیران از مقدار ماهی که صید می‌کنند، بخشی را به اطرافیان نیازمندی که در همه این مدت جنگ گوشت یا ماهی نخورده‌اند، هدیه می‌دهند. حجی در پایان گفت: آنچه علیه ساکنان نوار غزه روی می‌دهد جنایت سازمان یافته در میان سکوت اعراب و جامعه بین المللی است. مقادیر ماهی صید شده در نوار غزه تا قبل از جنگ سالانه به ۲۸۰۰ تن می‌رسید، در حالی که قبل از محاصره غزه نیز به بیش از ۴۰۰۰ تن در سال رسیده بود. ۴ هزار و ۵۰۰ ماهیگیر فلسطینی در نوار غزه دارای یک هزار قایق ماهیگیری هستند و مخارج بیش از ۵۰ هزار نفری از خانوارهای فلسطینی را تامین می‌کنند.

  بر اساس توافقنامه ننگین اسلو که در سال ۱۹۹۳ بین سازمان آزادیبخش فلسطین و رژیم صهیونیستی امضا ش  مسافت قانونی که در آن فلسطینیان مجاز به حرکت آزادانه بدون هیچ گونه اعتراض اسرائیل بودند، ۲۰ مایل دریایی بود که بعدها همان هم به شش مایل کاهش یافته است. سعید ابوهولی، هم یک آواره فلسطینی از منطقه المطاحن شرق دیر البلح به منطقه المشاعله می‌گوید که رژیم صهیونیستی قایق وی و خیلی از ماهیگیران را در بمباران‌ها تخریب کرده و حالا او با وسایل ابتدایی ماهیگیری می‌کند. نزار عیاش، رئیس اتحادیه ماهیگیران فلسطینی هم می‌گوید رژیم اشغالگر از ۱۷ سال پیش با بازداشت، پیگرد و حمله به صیادان فلسطینی آنها را در تنگنا قرار داده است . سکوت کشورهای عربی ننگ است وی با ابراز تعجب از سکوت جامعه بین المللی و کشورهای عربی در قبال تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه گفت: آیا تمام جنایاتی که در حق مردم ما از جمله صیادان رخ داد، کافی نیست؟!». عیاش خواستار اقدام فوری جامعه بین المللی و شورای امنیت برای توقف تجاوز و رفع محاصره نوار غزه شد و گفت: ماهیگیران غزه به دلیل تحریم‌ها قادر به تعمیر حتی یک قایق آسیب دیده هم نیستند. اشغالگران سال هاست مانع از ورود مواد اولیه و تجهیزات لازم برای بهره برداری از بخش ماهیگیری که شامل حدود ۱۵۰۰ قایق ماهیگیری مختلف است، می‌شوند.  از همین رو جامعه بین المللی باید فکری به حال کمک به مردم غزه برای ترمیم خرابی‌های ناشی از حملات اسرائیل از جمله قایق‌های ماهیگیران باشد، زیرا ابزار اصلی امرار معاش آنها محسوب می‌شود.

  نهادهای حقوق بشری طی روزهای گذشته تاکید کردند که رژیم صهیونیستی با اعمال محدودیت شدید برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه به دنبال اجرای نقشه گرسنگی به منظور وادار کردن مردم آنجا به ترک سرزمینشان است، بخصوص که جرایم رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن بیش از 19 هزار فلسطینی طی دو ماه و اندی که از جنگ می‌گذرد، نتوانسته آنها را از سرزمین خود جدا کند.  

      دیدبان حقوق بشر اروپا-مدیترانه دیروز تصریح کرد که در شرایط سخت معیشتی برای آوارگان غزه آنها به خوردن علف‌های هرز یا غذاهای فاسد هم روی آورده‌اند. پایان پیام/    

دیدگاهتان را بنویسید