دوئل غرب با روسیه در ساخت جنگنده‌ نسل ششم

دوئل غرب با روسیه در ساخت جنگنده‌ نسل ششم

ایتالیا با کمک انگلیس و ژاپن قراردادی را با شرکت‌های خود با هدف ساخت جت‌های نسل ششم امضا کرده است.

دوئل غرب با روسیه در ساخت جنگنده‌ نسل ششم

به گزارش گروه بین‌الملل استارتاپ زنان خلاق، ایتالیا با کمک انگلیس و ژاپن در حالی قراردادی را با شرکت‌های دفاعی پیشروی خود با هدف ساخت جنگنده‌های نسل ششم جدید امضا کرده که از یک سو چند کشور دیگر اروپایی نیز در پی ساخت جنگنده نسل ششم هستند و روسیه نیز در پی ساخت جنگنده «میگ-۴۱» برآمده است.

به گزارش وبگاه «دیفنس نیوز»، قرارداد امضا شده توسط وزارت دفاع ایتالیا با چهار شرکت «لئوناردو»، «الترونیکا»، «آویو آئرو» و «امبدا»، شامل حمایت از مرحله مفهومی و ارزیابی و فعالیت‌های نمایشی مرتبطاست.

بودجه دفاعی ایتالیا در سال ۲۰۲۲ شامل ۲۲۰ میلیون یورو (۲۳۹ میلیون دلار) برای برنامه ساخت جنگنده نسل ششم بود و برنامه ریزان پیش بینی کردند که رم از هم اکنون تا اواسط دهه ۲۰۳۰، ۳.۸ میلیارد یورو برای ساخت جنگنده نسل ششم هزینه خواهد کرد.

این در حالی است که «گیدو کروستو» وزیر دفاع ایتالیا گفته است که ایتالیا بر سهم برابر انگلیس و ژاپن در این پروژه پافشاری خواهد کرد.

این در حالی است که آلمان نیز از توافق با  فرانسه و اسپانیا بر سر آغاز مرحله بعدی توسعه یک جنگنده جدید به نام «فکاس»  که از آن به عنوان  بزرگترین پروژه دفاعی اروپا با هزینه تخمینی بیش از ۱۰۰ میلیارد یورو نام برده می‌شود، خبر داده است.

 

 وزارت دفاع آلمان چندی قبل  اعلام کرد که پس از مذاکرات فشرده، به یک توافق با فرانسه و اسپانیا بر سر این پروژه دست یافته است. این پروژه البته تحت مسئولیت کلی فرانسه قرار است دنبال شود.

فکاس، سامانه نبرد هوایی آینده، پروژه مشترک فرانسه، آلمان و اسپانیا برای ساخت جنگنده نسل ششم است. وزارت دفاع اسپانیا نیز اعلام کرده که مادرید ۲.۵ میلیارد یورو برای این پروژه هزینه خواهد کرد. این وزارتخانه اعلام کرد که کابینه اسپانیا با این هزینه موافقت کرده، اما جزئیات دیگری ارائه نکرد.

شرکت‌های صنایع هوایی «داسو»، «ایرباس» و «ایندرا» از  فرانسه در این طرح برای شروع جایگزینی جنگنده‌های «رافال» فرانسوی و یوروفایترهای آلمانی و اسپانیایی مشارکت دارند.

وبگاه آمریکایی «۱۹ فورتی فایو» اخیرا  نوشت که روسیه نیز درصدد ساخت جنگنده «میگ-۴۱» است  و اگر شرایط برای شرکت «میکویان» محقق شود اولین پرواز میگ-۴۱ ممکن است سال ۲۰۲۵ انجام شود.

 

مشخصات میگ- ۴۱ بسیار بلندپروازانه است. سرعت این جنگنده چهار تا پنج ماخ اعلام شده و این ممکن است مواد روی بدنه برای خاصیت پنهان کاری را بسوزاند. این جنگنده هواپیما باید سلاح‌های ابرفراصوت مانند «کینژال» را پرتاب کند.

میگ -۴۱ سقف پرواز بلندی خواهد داشت تا بتواند موشک‌های ضد ماهواره شلیک کند. این توسط یک موتور توربو جت امکان پذیر می‌شود. با این سرعت، این جنگنده ممکن است بتواند موشک‌های ابرفراصوت دشمن را سرنگون کند. اما پرواز با سرعت چهار ماخ به مقدار قابل توجهی سوخت نیاز دارد که هواپیما را سنگین‌تر و مانورپذیری را  کمتر می‌کند. سوخت‌گیری هوایی بر ویژگی‌های پنهان‌کاری  میگ-۴۱ تاثیر می‌گذارد(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/  

دیدگاهتان را بنویسید