راهکارهای تامین منابع مالی مساجد در قم ارائه شد

راهکارهای تامین منابع مالی مساجد در قم ارائه شد

مدیرعامل بنیاد هدایت ضمن ارائه راهکارهای تأمین مالی فعالیت‌های مسجد محور، هدف غایی کسب درآمد برای مسجد را زمینه سازی برای تحوّل محله و ایفای نقش در عرصه حکمرانی محلی عنوان کرد.

راهکارهای تامین منابع مالی مساجد در قم ارائه شد

به گزارش استارتاپ زنان خلاق به نقل از مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت‌الاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیر عامل بنیاد هدایت، در نشست امامان محله‌های اسلامی و فرماندهان بسیج که در اردوگاه ولایت قم برگزار شد، درباره اهمیت راه اندازی صندوق تحول محله، اظهار داشت: مهم ترین مانعی که در اغلب فعالیت های فرهنگی به ذهن افراد می رسد، این است که ما منابع مالی نداریم.  وی با بیان اینکه مسجد مصارف متعددی دارد، گفت: از برگزاری مجالس مذهبی گرفته تا برنامه های فرهنگی و هزینه هایی که برای پذیرایی و اردو مسابقات مورد نیاز است تا هزینه امام جماعت و خادم و تعمیرات و نگهداری مسجد و همچنین فعالیت های خیریه و کمک به نیازمندان از قبیل بسته های معیشتی و تأمین جهیزیه دختران نیازمند و ده‌ها هزینه دیگری که می تواند وجود داشته باشد و برای انجام این فعالیت ها نیاز به تأمین بودجه داریم و گرنه فعالیت ها پیش نمی رود. میرمحمدیان به سطوح مختلفی که برای مسجد در نظر گرفته می‌شود، اشاره و بیان کرد: چند نگاه به مسجد وجود دارد؛ برخی مسجد را تنها محل عبادت می دانند؛ در نگاه دیگری که از دهه ۸۰ بیشتر مطرح شد، مسجد باید علاوه بر محل عبادت کار تربیتی هم داشته باشد، همانند طرح صالحین که در مساجد برگزار می شود. نگاه دیگری که دهه ۹۰ بیشتر مورد توجه قرار گرفت این بود که مسجد علاوه بر اینها باید مکان فعالیت های اجتماعی مانند امور خیریه و… نیز باشد.

  وی ادامه داد: نگاهی که مهم تر و متفاوت تر از همه وجود دارد این است که مسجد در جایگاه حکمرانی محلی واقع شده است؛ وقتی ما به مسجد و کارکردهایش این نگاه را داشتیم، هزینه ها و منابع هزینه ها نیز تفاوت پیدا می کند و بیشتر می‌شود. مدیر عامل بنیاد هدایت، به رویکرد محله اسلامی در مسجد نیز اشاره و ابراز داشت: شورای تحول محله، به عنوان محور کار در محله اسلامی مطرح است و کسی می تواند در محل تحول ایجاد کند که خود را در جایگاه حکمرانی ببیند. بر اساس این نگاه مسجد در همه امور از اختلافات خانوادگی تا امور تربیتی و سلامت اهل محل تا امور خیریه و اشتغال زایی و سایر موارد خود را متکفل می بیند. وی ادامه داد: در فعالیت های مسجدی همه ما هزینه ها را می دانیم اما آنچه به دنبال آن هستیم این است که برای تأمین هزینه ها چه باید کرد؟ راه های مختلفی وجود دارد؛ یکی از این راهکارهای مدل ناحیه مقدسه  آیت الله شاه آبادی استاد عرفان حضرت امام خمینی(ره) است که ایشان در محله شاه آباد تهران آن را عملی کرده بودند و 5 هزار نفر از مردم محله نیز در آن عضویت داشتند. میرمحمدیان در توضیح مدل ناحیه مقدسه گفت: در این مدل سیاست عِده و عُده مورد لحاظ قرار گرفته بود؛ عِده یعنی اینکه چگونه مردم در کنار همدیگر قرار می‌گیرند و عُده یعنی پشتیبانی اقتصادی به چه صورت باشد و حل مشکلات مردم چگونه صورت بگیرد و راهکاری که در این مدل مورد توجه قرار گرفته بود صندوق تحول محله بود. وی در تبیین ایده بنیاد هدایت در این زمینه، ابراز داشت: ایجاد صندوق تحول در محله با توجه به مناسبات روز و متناسب با نظامات مدرن باید شکل بگیرد و چیزی که فعلا منظور ماست این است که شماره حساب برای مسجد در نظر گرفته می شود و صندوق مصارف و منابع مسجد مدیریت می شود. میر محمدیان در ادامه به بیان برخی از شیوه های تأمین مالی صندوق تحول محله اشاره کرد و گفت: برای تأمین منابع مالی مسجد و صندوق تحوله محله راهکارهای متفاوتی وجود دارد که در کنار حمایت های دولتی و کمک های مردمی و خیرین می تواند به تأمین مالی فعالیت های مسجد در عرصه تحول محله کمک کند. وی نذورات را یکی از منابع تأمین صندوق تحول مساجد عنوان کرد و افزود: این منابعی است که در شرع مورد توجه قرار گرفته و می توان از آنها در تأمین هزینه مساجد بهره گرفت. موقوفات هم یکی دیگر از منابع مورد استفاده در صندوق تحول مسجد است؛ وقف دایره گسترده دارد که حتی با تشویق مردم به وقف یک نخل یا درخت مثمر نیز می‌توان بخش قابل توجهی از هزینه‌های مورد نیاز این صندوق را تأمین کرد. وی مصارف زکات، خمس، خیرات برای اموات و وصیت به ثلث اموال را نیز از دیگر منابع پیشنهادی در تأمین منابع صندوق محله دانست و راه اندازی صندوق قرض الحسنه و نصب خودپرداز، نصب دکل مخابراتی یا پنل های خورشیدی تولید برق را از دیگر راه های تأمین مالی این صندوق برشمرد. پایان پیام/78023

دیدگاهتان را بنویسید